• Dariusz Dobrzyniecki

Co storytelling ma wspólnego z Nagrodą Nobla w dziedzinie ekonomii przyznaną w 2017 roku?


Nagroda Nobla w dziecinie ekonomii

W październiku 2017 roku ogłoszono, że laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii (a dokładniej Nagrody Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie ekonomii) został Richard H. Thaler. Informacja ta zupełnie umknęła mojej percepcji - zniknęła w hałasie medialnym, podobnie jak większość informacji mniej lub bardziej ważnych, docierających każdego dnia do moich uszu. Dopiero kilka tygodni później, osoba komentująca jedną z moich publikacji, zwróciła moją uwagę na to, że może to być interesujące w kontekście storytellingu.

Zacząłem więc szukać informacji na temat laureata i jego prac. Dowiedziałem się, że naukowiec ten został nagrodzony za swój wkład w rozwój ekonomii behawioralnej - która bada, jak emocje i myślenie (m.in. błędy poznawcze) wpływają na ekonomiczne decyzje jednostek oraz na funkcjonowanie rynków. W swoich publikacjach opisuje on m.in. to, że rynki nie zawsze zachowują się tak, jak to tradycyjnie opisują ekonomiści, zakładający racjonalność jednostki. Innymi słowy - pisze on o tym, że na decyzje ludzi w zdecydowanie większym stopniu wpływają emocje a nie logika. O tym fakcie przekonał się w swoim życiu chyba każdy człowiek - czy to sięgając po kawałek czekolady zamiast jabłka, kupując na kredyt rzecz, bez której może się obyć, wypijając o jeden kieliszek wina za dużo wiedząc, że rano skończy się to bólem głowy. Wiele o tym również napisano. Tyle, że teraz wagę tego faktu pokreślono tą wyjątkową nagrodą.

Odkąd zacząłem zajmować się storytellingiem zacząłem wyraźnie widzieć też paradoks z tym związany. Nasze własne doświadczenie, jak i wyróżniani naukowcy dowodzą, że podejmując decyzje logika odgrywa mniejsze znaczenie, niż emocje. Tymczasem śmiem powiedzieć, że zdecydowana większość menadżerów komunikując się ze swoimi zespołami, koncentruje się na dostarczaniu argumentów logicznych w oparciu o fakty, dane i liczby, a praktycznie ignoruje wpływ swoich wypowiedzi na emocje odbiorców. Nieliczni, którzy dostarczając niezbędne fakty, koncentrują się głównie na efekcie w warstwie emocjonalnej, osiągają spektakularne sukcesy.

Wracając do Richard'a Thaler'a, w jednej ze swoich książek "Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness" dowodzi, że jednym z kluczowych narzędzi umożliwiających wpływanie na decyzje podejmowane przez ludzi są tytułowe "kuksańce" - bodźce ułatwiające podjęcie decyzji wtedy, gdy mamy za mało lub za dużo informacji. W tego typu sytuacjach w szczególnościach proces decyzyjny jest zdominowany przez emocje i zwykle wybieramy rozwiązania, których wybór zostanie nam ułatwiony / podpowiedziany.

Jeśli chcesz poznać więcej tego typu historii a co najważniejsze nauczyć się jak z nich efektywnie korzystać w swojej codziennej pracy, zapraszam na szkolenie "Storytelling for Leaders".

Najbliższe terminy znajdziesz tu.


18 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie