• Dariusz Dobrzyniecki

"Nie występuję publicznie, więc nie potrzebuję storytellingu." Czy aby na pewno?


Storytelling podczas rozmowy.

Rozmawiając z menadżerami na temat storytellingu uświadomiłem sobie jak bardzo różne skojarzenia wywołuje to słowo.

Zdecydowana większość moich rozmówców kojarzyła storytelling niemal wyłącznie z wystąpieniami publicznymi. Rzeczywiście najlepsze wystąpienia np. w ramach TED/TEDx Talks pełne są albo ciekawych historii opartych na prawdziwych wydarzeniach, albo metaforycznych anegdot. Pomagają one lepiej zobrazować prezentowaną tezę, zaintrygować, zaciekawić, zainspirować a w końcu zapamiętać przekaz. Często wątek storytellingu pojawia się więc w kontekście wystąpień publicznych i szkoleń ze sztuki prezentacji.

Kolejne popularne skojarzenie ze story prowadzi nas do świata marketingu. Dziś trudno wyobrazić sobie osiąganie sukcesów przez markę, za którą nie stoi jakaś urzekająca historia. Historia, która zwraca uwagę, chwyta za serce, buduje pożądane skojarzenie. Dlatego też wątek ten jest często podejmowany przez ludzi zajmujących się promocją marki, w szczególności w mediach społecznościowych.

Wątek story pojawia się również w kontekście pisania dłuższych, ale wciągających tekstów. Pisanie powieści lub scenariusza filmu czy teatralnej sztuki to nic innego jak tworzenie i zapisywanie historii.

W związku z tym zdecydowana większość osób, które zajmują się szkoleniami ze storytellingu wywodzi się z grona profesjonalnych mówców (lub trenerów tego zagadnienia), marketingowców oraz pisarzy książek i/lub filmowych scenariuszy.

Nic więc dziwnego, że większość menadżerów reaguje zdziwieniem, gdy dowiadują się, że storytelling może być przydatny w ich pracy. Najczęstsza reakcja to zdanie przytoczone w tytule: "Nie występuję publicznie, więc nie potrzebuję storytellingu."

Tymczasem storytelling to najbardziej naturalna, bo znana ludzkości od zarania dziejów metoda, pozwalająca dzielić się wiedzą i utrwalać ją, inspirować i przekonywać ludzi do podjęcia oczekiwanych działań, zmieniać ich przekonania, zjednywać sobie ludzi. Metoda, bez której żadna myśl filozoficzna czy religia, która ma swoje źródła w czasach starożytnych nie dotrwałaby do dzisiejszych czasów. Metoda, bez której żadne ruchy społeczne nie zyskałyby swojego zasięgu i całej masy zwolenników. Wszak przyłączanie się do takich społeczności wiąże się ze zmianą poglądów, podejmowaniem działań innych niż dotychczas a często utrwalaniem w pamięci myśli, wyrażonych przez ich założycieli.

Skuteczne przywództwo - nadawanie sensu poprzez porywającą misję i wizję, motywowanie i angażowanie członków zespołu, korygowanie zachowań poprzez wskazywanie bardziej skutecznych praktyk - może być wzmocnione dzięki narzędziom storytellingowym.

Jeśli więc potrzebujesz podnieść swoją efektywność w zakresie przywództwa w codziennej pracy, zapraszam Cię do wzięcia udziału w szkoleniu Storytelling for Leaders.


30 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie